Edukacja postaci z ważną niepełnosprawnością sprzężoną do ostatnia była sytuacją marginalizowaną. W poprzednich latach można zaobserwować korzystne zamiany w tym dziale. Powstaje jeszcze więcej nowych Ośrodków Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczych i nauk, które odpowiadają na potrzeby rozwojowe tej linie dzieci i młodzieży dzięki właściwie dobranej ofercie terapeutycznej, edukacyjnej, rehabilitacyjnej i opiekuńczej i dobrej infrastrukturze.
Terapia bazalna Czaplinek
Część uczniów z przyczyn zdrowotnych nie może robić obowiązku szkolnego na placu placówki oświatowej. Wówczas podopieczny zawarty jest nauczaniem indywidualnym wprowadzanym w zakładu rodzinnym. Wśród uczniów realizujących obowiązek szkolny poza szkołą są dzieci wymagające stosowania metod medycznych, tj. dializowane, korzystające stale lub czasowo z respiratora lub/i mienia medycznego z użyciem sondy, oddychające za pomocą rurki tracheostomijnej i wymagające regularnego oczyszczania dróg oddechowych, a ponadto inni hospitalizowani pacjenci.
Adresaci stymulacji bazalnej
Samą z szkół terapii postaci z ważną niepełnosprawnością intelektualną, których rozwój fizyczny nie przekroczył piątego miesiąca wieku rozwojowego a poznawczy – dwunastego, jest stymulacja bazalna – koncept pedagogiczny stworzony przez prof. Andreasa Fröhlicha. Metoda stymulacji bazalnej zaczynana jest zarówno w karierze z dziećmi i młodzieżą dotkniętą wadą będącą skutkiem czynników prenatalnych i okołoporodowych, kiedy także z osobami dorosłymi, które wskutek wypadku uległy poważnym uszkodzeniom neurologicznym, a jeszcze w terapii chorób neurodegeneracyjnych także do grona kobietom w kształcie terminalnym.
Jak wykorzystać stymulację bazalną w szkoleniu indywidualnym?
zobacz również czy anemia sierpowata jest uleczalna
Postać z ważną niepełnosprawnością sprzężoną podaje się przez ciało, całym sobą. Brak bycia naszego ciała, do jakiego zarządza już sześciogodzinne całkowite unieruchomienie wprowadza zatrudnionego w stopień na obrzeżu odpoczynku i uważania, w którym samoświadomość i myśl tego, co go zawiera, stopniowo zanika. Obowiązywanie w takim bycie może bronić się codziennością postaci z odpowiednimi uszkodzeniami neurologicznymi, natomiast w skutku kierować do nieruchomości i apatii. Terapia bazalna działa w zestawie prawidłowej pozycji do aktywności i odpoczynku, umożliwia zorganizowanie aktywności własnej dziecka przez poszukiwanie możliwych sytuacji i pokazanie właściwych materiałów, wspiera podopiecznego w obszarze realizacji podstawowych funkcji pielęgnacyjnych, modeluje sposób zabawy i przychodzi na rozwój komunikacyjny i poznawczy dziecka.
Terapia bazalna a regulacja oddechu
Tym, co w terapii bazalnej przynosi uczniowi wiele korzyści, jest stymulacja somatyczna – zrytualizowana stymulacja dotykowa ciała i/lub twarzy, która przez pewny, przewidywalny schemat zapewnia podopiecznym poczucie bezpieczeństwa, doprowadzając do zmniejszenia napięcia mięśniowego, relaksacji i regulacji oddechu. Toż ogromnie istotna strefa, zważywszy na często będącą u dzieci skoliozę prowadzącą do trudności oddechowych.
Źródło artykułu: Stymulacja bazalna Andreasa Fröhlicha
Terapia bazalna Czaplinek